Ein Weg durch den Dschungel der Tumordokumentation

Abstract Die WHO sagt einen dramatischen Anstieg an Krebserkrankungen voraus. Aktuell ist die medizinische Dokumentation nicht einheitlich, sondern vergleichbar mit einem dichten Dschungel durch eine Kombination aus Papier und diversen EDV-Anwendungen. Insbesondere bei Tumoren erstrecken sich die komplizierten Prozesse über lange Zeiträume, involviert sind zahlreiche Fachrichtungen. Mein neues, umfassendes Gesamtmodell aller Diagnostik- und Therapieprozesse einschließlich Nachsorge sowie Dokumentation bietet die Lösung des Problems. Es liegt voll im Trend der Digitalisierungsoffensive und senkt die Dokumentationslast für Ärzte und Pflege erheblich. Die vernetzte Forschung wird über Klinikgrenzen hinweg gefördert sowie den Patienten zu einer besseren Behandlung verholfen. IT-Verantwortliche profitieren von der Übertragbarkeit auf andere Organisationen und weitere Tumorarten, ebenso wie die Kostenträger, indem  Ressourcen effizienter genutzt werden.

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Analysis and classification of oncology activities on the way to workflow based single source documentation in clinical information systems

Background Today, cancer documentation is still a tedious task involving many different information systems even within a single institution and it is rarely supported by appropriate documentation workflows. Methods In a comprehensive 14 step analysis we compiled diagnostic and therapeutic pathways for 13 cancer entities using a mixed approach of document analysis, workflow analysis, expert interviews, workflow modelling and feedback loops. These pathways were stepwise classified and categorized to create a final set of grouped pathways and workflows including electronic documentation forms. Results A total of 73 workflows for the 13 entities based on 82 paper documentation forms additionally to computer based documentation systems were compiled in a 724 page document comprising 130 figures, 94 tables and 23 tumour classifications as well as 12 follow-up tables. Stepwise classification made it possible to derive grouped diagnostic and therapeutic pathways for the three major classes – solid entities with surgical therapy – solid entities with surgical and additional therapeutic activities and – non-solid entities. For these classes it was possible to deduct common documentation workflows to support workflow-guided single-source documentation. Conclusions Clinical documentation activities within a Comprehensive Cancer Center can likely be realized in a set of three documentation workflows with conditional branching in a modern workflow supporting clinical information system. Full text (Open Access)

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